Seizoen 2020-2021

Stap voor stap komt het normale leven weer op gang, maar de huidige situatie blijft impact houden op ons culturele leven. Vanwege de voortschrijdende versoepelingen onderzoeken we voortdurend waar onze mogelijkheden en grenzen liggen. Ondanks deze onzekerheid kijken we uit naar onze producties in het komende seizoen. Dan gaat Opera Zuid weer het toneel op, soms met een beperkt publiek, soms noodgedwongen via een livestream. Opera is en blijft een live- en gemeenschapskunst; opera bestaat uit de wisselwerking tussen publiek en vertolkers. Een belangrijk speerpunt daarbij is om als gezelschap het experiment te blijven opzoeken. Door flexibel maar trouw te blijven aan ons zelf, willen we samen met onze partners, onze artiesten en ons publiek prachtige, intrigerende en relevante producties maken. We zetten al onze creativiteit en passie in om manieren te blijven vinden om ons publiek te ontmoeten. Wij voelen de honger naar de ultieme live-beleving die opera is. Heel veel communicatie kan virtueel, maar één ding niet: het aan den lijve ervaren van muziek en theater, de magie van het onherhaalbare moment.

In ons nieuwe seizoen is er ruimte gecreëerd voor producties die uniek zijn in het repertoire van Opera Zuid. Vervoering en verbeelding staan daarbij steeds centraal. Door te blijven produceren kunnen wij onze freelancers ook blijven ondersteunen en perspectieven bieden. Bij Opera Zuid kunnen we niet bestaan zonder hen: zangers en makers, maar ook crew-leden, technici, pianisten, voorstellingsleiders en nog vele anderen

Hoffen soll der Mensch… deze hartstochtelijke oproep tot hoop heeft Opera Zuid de afgelopen periode verheven tot motto. Wij verheugen ons immens op alle hernieuwde ontmoetingen met ons publiek, met een nieuw seizoen dat in het teken staat van verlangen, van de hunkering naar liefde en de behoefte aan menselijk contact.


Goud! – Leonard Evers
Familieopera (5+)
Deze eigentijdse familieopera draait om een actueel thema: hebzucht – en de grenzen aan onze wensen. Wil jij ook altijd meer? De nieuwste telefoon? Nog een trui? Of ben je gelukkiger zonder wensen? Een muzikaal sprookje voor kinderen én ouders. Wat is een normale wens en wat mateloze hebzucht? En welke gevolgen heeft onze hebzucht op de natuur? Serieuze vragen voor een kinderopera. Toch is Goud niet zwaar op de hand. Humor, poëzie en muziek maken deze opera tot een avontuur voor jong en oud. De jonge regisseur Kenza Koutchoukali bedenkt met ontwerpster Amber Vandenhoeck een magisch universum waarin muziek en scenografie samenvloeien. De muzikale leiding is in handen van componist/dirigent Leonard Evers.
De voorstellingen zullen plaatsvinden tussen september en november 2020, met een tweede voorstellingsreeks in het voorjaar van 2021 (data ntb).
Goud is een coproductie met De Nationale Opera & Ballet


An die Ferne 
Muziekfilm naar An die ferne Geliebte – Ludwig van Beethoven
An die Ferne, een korte, actuele muziektheatrale film gebaseerd op Beethovens liedcyclus An die ferne Geliebte is ontwikkeld, geregisseerd en vormgegeven door Lisenka Heijboer Castañon en Hendrik Walther, en ontstond tijdens de afgelopen lockdown-periode. Bariton Michael Wilmering kruipt in de huid van maar liefst zeventien verschillende personages. Al deze portretten (plus dat van een hond) tonen alledaags escapisme of juist de honger naar het onbereikbare hier en nu. Hoe vullen we de leegte in ons leven in, hoe weten we of we bestaan en wat vormt ons besef van tijd? Is er misschien een uitweg? De menselijke verbeelding laat zich immers niet in quarantaine plaatsen…
In An die Ferne wordt Michael Wilmering begeleid door pianist Daan Boertien. 
De muziekfilm is vanaf vandaag online te zien. Het project wordt dit najaar verder ontwikkeld tot een live-voorstelling (data ntb).
An die ferne is een productie van Opera Zuid en Operafront. 


La voix humaine / L’heure espagnole – Francis Poulenc / Maurice Ravel
Twee vrouwen hunkeren naar liefde. De ene vrouw probeert – eenzaam en wanhopig – tevergeefs haar minnaar te behouden, de andere zit bepaald niet verlegen om gezelschap en gaat vrolijk vreemd met haar diverse minnaars. Toneelstukken met sensuele of sociale onderwerpen waren in het begin van de twintigste eeuw in de mode, ook bij de belangrijkste Franse componisten van die tijd. Francis Poulenc en Maurice Ravel zetten de twee beroemde stukken op muziek. Voor regisseur Béatrice Lachaussée vormen de eenakters twee zijden van dezelfde medaille: “In beide opera’s staat de emotionele ontwikkeling van een vrouw centraal.”
Deze double-bill zal worden opgevoerd met een aangepast ensemble, bestaande uit musici van philharmonie zuidnederland en gedirigeerd door Karel Deseure. In de hoofdrollen o.m. de Syrisch-Armeense sopraan Talar Dekrmanjian als Elle in La voix humaine en de Franse tenor Gilles Ragon (Torquemada L’heure espagnole), die beiden hun debuut maken bij Opera Zuid. De Franse mezzosopraan Romie Estèves, die vorig jaar een indrukwekkende titelrolvertolkster was in Offenbachs Fantasio, vertolkt nu de partij van de verleidster Concepción in L’heure espagnole en bariton Michael Wilmering is Ramiro, een van haar minnaars. Michael maakte de afgelopen seizoenen diepe indruk als Junior in Bernsteins A Quiet Place en vervolgens als Papageno in Mozarts Die Zauberflöte.

Deze productie zal live worden gestreamd in diverse theaters vanuit de thuisbasis van Opera Zuid aan het Malpertuisplein in Maastricht. De livestreams vinden plaats op 14 november (simultane première in Theater aan het Vrijthof, Maastricht, en Parktheater Eindhoven), en op 17 en 22 november 2020. 
La voix humaine/L’heure espagnole is een coproductie met Nouvel Opéra de Fribourg, Zwitserland


Das Liebesverbot – Richard Wagner
Liefde en plezier verbieden, tijdens Carnaval nog wel! In dit bruisende jeugdwerk, dat nog niet eerder scenisch werd opgevoerd in Nederland, laat Wagner de naar vrijheid snakkende mens in opstand komen. Resultaat is een opera met actie en vaart, waarin grote scènes met koor, ensembles en aria’s elkaar voortdurend afwisselen. De jonge Wagner liet zich inspireren door zijn artistieke liefde William Shakespeare. Net als in zijn Measure for Measure wordt de boosdoener, die iedereen zijn strenge wetten wil opleggen, gestraft. Measure for measure, oog om oog! Wagners sprankelende partituur barst van geniale ideeën en muzikale invallen. Natuurlijk hoor je zijn muzikale inspiratiebron Beethoven op de achtergrond en klinken er zelfs echo’s van Bellini, Donizetti en Meyerbeer, maar hier en daar breekt de herkenbare Wagner al door. Enrico Delamboye (o.m. Fantasio) dirigeert de philharmonie zuidnederlanden de Argentijnse regisseur (én pianist!) Marcos Darbyshire voert de regie. In de hoofdrollen vinden we de Australische bariton James Roser (Friedrich), de Amerikaanse tenor Noah Steward (Lucio), de Belgische sopraan Tineke van Ingelgem (Isabella) en de Nederlandse sopranen Kim Savelsbergh (Mariana) en Maartje Rammeloo (Dorella). Pascal Pittie en Michael Wilmering vormen het vriendenkoppel Antonio en Angelo.
Première zondag 23 mei 2021, Parktheater Eindhoven (tournee t/m juni 2021). 
Das Liebesverbot is een samenwerkingsverband met het Nederlands Wagner Genootschap.