La voix humaine / L’heure espagnole
Francis Poulenc / Maurice Ravel

 

Twee vrouwen hunkeren naar liefde. De ene vrouw probeert – eenzaam en wanhopig – tevergeefs haar minnaar te behouden, de andere zit bepaald niet verlegen om gezelschap en gaat vrolijk vreemd met haar diverse minnaars. Toneelstukken met sensuele of sociale onderwerpen waren in het begin van de twintigste eeuw in de mode, ook bij de belangrijkste Franse componisten van die tijd. Francis Poulenc en Maurice Ravel zetten de twee beroemde stukken op muziek. Voor regisseur Béatrice Lachaussée vormen de eenakters twee zijden van dezelfde medaille: “In beide opera’s staat de emotionele ontwikkeling van een vrouw centraal.”
Deze double-bill zal worden opgevoerd met een aangepast ensemble, bestaande uit musici van philharmonie zuidnederland en gedirigeerd door Karel Deseure. In de hoofdrollen o.m. de Syrisch-Armeense sopraan Talar Dekrmanjian als Elle in La voix humaine en de Franse tenor Gilles Ragon (Torquemada L’heure espagnole), die beiden hun debuut maken bij Opera Zuid. De Franse mezzosopraan Romie Estèves, die vorig jaar een indrukwekkende titelrolvertolkster was in Offenbachs Fantasio, vertolkt nu de partij van de verleidster Concepción in L’heure espagnole en bariton Michael Wilmering is Ramiro, een van haar minnaars. Michael maakte de afgelopen seizoenen diepe indruk als Junior in Bernsteins A Quiet Place en vervolgens als Papageno in Mozarts Die Zauberflöte.

LIVE- verbinding
De voorstelling zal rechtstreeks vanuit Opera Zuid gestreamd worden en te zien zijn via classicnl (Concert in huis).

La voix humaine/L’heure espagnole is een coproductie met Nouvel Opéra de Fribourg, Zwitserland